logo-loader
Granturi

Întrebări și Răspunsuri Privind Apelul de Propuneri pentru Proiecte de Sate Inteligente (Smart Villages)

Vizite: 10
Data publicării: 25.07.2024

Ce fel de suport va acorda Solidarity Fund PL în Moldova pentru implementarea conceptului de Sate Inteligente?  

Răspuns: Ca parte a proiectului va fi acordată asistență tehnică pentru 5 APL-uri sub formă de expertiză și mentorat pentru elaborarea Strategiilor de Sate Inteligente (expertiză internațională, facilitatori locali pentru mobilizarea comunității, vizită de studiu într-o țară UE, ș.a.), finanțare pentru implementarea ideilor de proiecte inteligente în conformitate cu aceste Strategii, și finanțarea creării parcurilor fotovoltaice.

Ce tipuri de proiecte pot fi implementate ca parte a conceptului de Sate Inteligente ?

Răspuns: Proiectele inteligente sunt soluțiile care răspund într-un mod inovativ la provocările și necesitățile din localitățile rurale. Pot fi foarte diverse și de multe ori, presupun elemente digitale, dar nu se limitează la acestea. Ideile de proiecte sunt identificate împreună cu comunitatea locală, implicarea acesteia fiind un element-cheie pentru conceptul de Sate Inteligente. Pot fi realizate în domeniul social, economic, cultural, de mediu ș.a.

APL-urile selectate spre finanțare vor implementa toate componentele (Sate Inteligente și Parcuri fotovoltaice) sau vor fi APL-uri diferite per componentă?

Răspuns: Prin depunerea dosarului complet APL-ul automat aplică pentru toate componentele. La final, vor fi selectate 5 APL-uri care vor implementa conceptul de Sat Inteligent și pe teritoriul acestora vor fi create și instalate Parcuri fotovoltaice.

Putem aplica pentru o singură componentă în cadrul apelului, spre exemplu pentru componenta

 Instalarea și punerea în funcțiune a parcurilor fotovoltaice?

Răspuns: Nu puteți aplica pentru o singură componentă, toate trei componente sunt interconectate.

Orașele care au populația mai mare de 4000 locuitori sunt eligibile pentru apel?

Răspuns: Apelul este deschis pentru APL-urile de nivelul întâi din localitățile rurale ale Republicii Moldova, orașele nu sunt eligibile pentru prezentul apel.

Grupurile de Acțiune Locală sunt eligibile?

Răspuns: Nu, apelul este destinat doar APL-urilor, indiferent dacă se află pe teritoriul unui Grup de Acțiune Locală sau nu.

APL în parteneriate cu alte primării ar putea aplica?

Răspuns: În cadrul apelului sunt admise să depună un dosar comun APL-urile care își propun sau sunt în proces de amalgamare voluntară și vor atinge urmare a amalgamării cifra de minim 4000 de locuitori. Drept dovadă vor fi prezentate deciziile consiliilor locale sau un alt document relevant ce confirmă acest angajament. Alt gen de parteneriate nu este admis.

Este necesară decizia consiliului local privind acceptul de participare la concurs?

Răspuns: Nu, acest document nu este solicitat în cadrul Apelului.

Numărul populației se va indica conform Recensământului Populației și al Locuințelor 2014 din RM sau conform datelor Primăriei? Totodată, în cazul în care numărul de locuitori conform Recensământului Populației și al Locuințelor 2024 este mai mare de 4000 (datele din 2014 fiind sub 4000 locuitori), putem reflecta datele actualizate în formularul de aplicare?

Răspuns: În conformitate cu Regulamentul Apelului numărul populației se va indica în baza Recensământului Populației și al Locuințelor 2014 din RM. Totodată, cu titlu de excepție, localitățile a căror populație a crescut, conform Recensământului Populației și al Locuințelor din 2024, și este mai mare de 4000 locuitori, vor fi admise spre concurs. Important:  în aplicație vor fi indicate ambele cifre, din 2014 și 2024.

Suma finanțării include și taxa pe valoare adăugată?

Răspuns: Nu, proiectul este scutit de taxa pe valoare adăugată și investițiile vor fi realizate la cota TVA 0%.

Avizul de racordare și proiectul tehnic trebuie să îl avem deja, când depunem dosarul?

Răspuns: La etapa de aplicare este necesar de a fi prezentat doar avizul de racordare. Proiectul tehnic va fi elaborat ulterior ca parte a proiectului, după desemnarea câștigătorilor.

Se permite instalarea panourilor fotovoltaice pe acoperișul unei instituții publice sau doar pe teren?

Răspuns: Panourile fotovoltaice vor fi amplasate doar pe terenuri, iar instalarea pe acoperișuri nu va fi acceptată.

Pentru localitățile în consorțiu  este valid un singur parc fotovoltaic sau se poate  două stații fotovoltaice, pe diferite terenuri cadastrale în ambele localități, cu capacitatea totală de până la 200kw?

Răspuns: Se va realiza un singur parc fotovoltaic, acolo unde avizul de racordare la rețea va avea capacitatea cea mai mare.

Trebuie să avem decizia consiliului local de alocare a terenului pentru parc fotovoltaic?

Răspuns: Da, trebuie să dispuneți de decizia consiliului local de alocare a terenului, însă la etapa de depunere a dosarului acest document nu este solicitat.

Avizul de racordare la rețeaua electrică obținut de la operatorul de sistem trebuie să fie Prosumator sau Producător? Se permite avizul să fie de o capacitate mai mare de 200 KW?

Răspuns: În cadrul apelului este solicitat avizul de racordare a Prosumatorului. Nu se permite ca avizul să fie cu o capacitate mai mare de 200KW.

Cum se calculează contribuția solicitantului?

Răspuns: Contribuția solicitantului va fi de cel puțin 10% din valoarea totală a Grantului, care presupune finanțarea pentru proiectele inteligente (Componenta 2: 80 000 euro – buget maxim) și finanțarea pentru crearea și instalarea Parcurilor fotovoltaice (Componenta 3: 190 000 euro – buget maxim).

Banii din contract vin pe contul Primăriei sau organizația dumneavoastră gestionează cu ei, pe toate etapele?

Răspuns: Pe conturile APL-urilor vor fi debursate mijloacele bănești destinate implementării proiectelor inteligente (până la 80 000 euro). Pentru gestionarea acestor resurse financiare APL va deschide/aloca un cont separat. Plățile către compania care va instala Parcurile Fotovoltaice vor fi realizate la direct de către Solidarity Fund PL în Moldova.

În cazul în care aplicăm în consorțiu cu localitatea/-ățile cu care urmează să ne amalgamăm, în formularul de aplicare se vor indica informațiile cumulate pentru toate localitățile?

Răspuns: În Partea 1 a formularului – Informații despre aplicant, se vor indica datele pentru toate localitățile din consorțiu. Restul informațiilor, cuprinse în Partea 2 – Informații de conținut, se vor prezenta pentru aplicantul principal, care depune dosarul.

Putem descărca formularul cererii de finanțare?

Răspuns: Nu, formularul nu este disponibil pentru descărcare. Vă îndemnăm să utilizați opțiunea „Salvează și continuă mai târziu”, care Vă permite să reveniți la formular până în momentul în care sunteți gata să-l expediați. O scurtă instrucțiune în acest sens poate fi găsită aici