logo-loader
Comunicare

Susținem consolidarea capacităților de protecție civilă în Republica Moldova

2 septembrie 2022
Vizite: 111

Pentru stabilirea standardelor minime de activitate și a metodologiei de coordonare internațională a reacției la cutremure, un grup de colaboratori ai Inspectoratului General pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne (IGSU), au participat în perioada 15-19 august la un eveniment de formare și certificare conform exigențelor Grupului Consultativ Internațional pentru Căutare-Salvare INSARAG (International Search and Rescue Advisory Group).

Instruirile au avut loc în cadrul Proiectului Pilot „Consolidarea capacităților de protecție civilă în Republica Moldova”, implementat de Solidarity Fund PL în Moldova în parteneriat cu Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.  

„În cadrul training-ului, am avut posibilitatea să mă familiarizez cu practicile și aptitudinile unor salvatori cu o experiență vastă, inclusiv la nivel internațional. Cunoștințele căpătate ne vor ajuta  să facem echipă comună cu specialiști internaționali care fac parte din sistemul USAR de stabilizare și extragere a victimelor în situații de urgență”, a menționat Ghenadie Spatari, Șef secție „Organizarea Protecției Populației și a Teritoriului în Situații Excepționale” în cadrul filialei Nord a Centrului Republican de Instruire, maior.

Grupului Consultativ Internațional pentru Căutare-Salvare (International Search and Rescue Advisory Group  – INSARAG) este o rețea internațională ce reunește sub egida ONU mai mult de 90 de țări și organizații, care activează împreună în domeniul căutărilor și salvării urbane (USAR – Urban Search and Rescue). Organizația are ca scop stabilirea standardelor minime de activitate pentru echipele USAR și a metodologiei de coordonare internațională a reacției la cutremure conform Ghidurilor INSARAG aprobate de Rezoluția Adunării Națiunilor Unite 57/150 din 2002, privind „Consolidarea eficacității și coordonării asistenței internaționale pentru căutare și salvare urbană”.   

Instruirea propriu-zisă și achiziționarea utilajului necesar pentru desfășurarea acțiunilor de salvare va duce la îmbunătățirea abilităților profesionale a 55 de salvatori din Republica Moldova, cu posibilitatea ulterioară a acestora de a participa la misiuni specifice internaționale. Training-urile se desfășoară conform programelor pregătite de experți ai fundației poloneze iHELP, axate pe  domeniul gestionării situațiilor provocate de calamități naturale sau crize umanitare.  

„Întâi de toate, misiunea noastră este să-i pregătim pe colegii moldoveni  pentru acțiuni de salvare de importanță internațională și locală – mai exact, pentru a interveni în cazul catastrofelor cu implicarea construcțiilor și prăbușirea porțiunilor de teren în timpul cutremurelor”, a punctat Sławomir Wojta, expert și formator iHELP în domeniul căutării și salvării victimelor. Aflându-se deja pentru a patra oară în Republica Moldova, Sławomir a notat un interes sporit din partea echipelor de salvatori moldoveni față de asimilarea noilor tehnici de gestionare a crizelor provocate de calamități naturale și obținerea certificării în acest domeniu.  

Pentru Andrei Cebotari, ofițer superior al Direcției Generale Intervenții, IGSU, participarea în cadrul instruirilor înseamnă o nouă oportunitatea de a se familiariza cu noi inovații în acest domeniu: „Pentru mine personal, dar și pentru coechipierii mei, experiența colegilor polonezi prezintă un interes deosebit, deoarece facem cunoștință cu noi abordări în ceea ce privește gestionarea situațiilor excepționale, care ne vor fi utile pe viitor”.  

La finalul cursului, 19 colaboratori ai IGSU au primit certificate de participare, care demonstrează noile capacități și cunoștințe căpătate pe parcursul celor 5 zile de instruire.

0

ani de activitate în
Republica Moldova

0

proiecte de dezvoltare
locală co-finanțate

0

parteneriate facilitate

0

membri în echipă